منشور آزمایشگاه

Sam Lab

 

 

 منشور حقوقی مراجعین به آزمایشگاه پاتوبیولوژی سام

 

مفاد منشور:

1-   دریافت خدمات آزمایشگاهی به نحو شایسته حق مراجعین ست.

خدمات آزمایشگاهی باید به گونه ای ارائه شود که :

  • بر اساس دانش معتبر و مطابق با استانداردهای ملی باشد.
  • شایسته شان ومنزلت انسان و با احترام به ارزشها و اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد.
  • بر پایه صداقت ،انصاف،ادب و همراه با برخورد مناسب باشد.
  • بر اساس نظم و انضباط،وجدان کاری و پرهیز از هر گونه سهل انگاری باشد.
  • عادلانه و فارغ از هرگونه تبعیض ناروا از جمله جنسیتی،قومی،فرهنگی،مذهبی و نوع بیماری باشد.
  • توجه ویژه ای به حقوق گروه های آسیب پذیر جامعه داشته باشد.
  • زمان انتظار مراجعین در حوزه پذیرش و گزارش دهی متناسب و تعریف شده باشد.
  • نتایج آزمایشها توسط مسئول فنی آزمایشگاه تایید شده باشد.
  • از نظامات دولتی و صنفی و مقررات مربوطه تبعیت گردد.
  • هر گونه نیاز به تکرار آزمایش و یا عدم پاسخگویی به موقع،به طور شفاف و در اسرع وقت اطلاع رسانی شود.
  • جواب آزمایشهای اورژانسی  در زمان تعیین شده آماده و ارائه گردد.
  • نتایج آزمایشهایی که در محدوده بحرانی قرار دارند،به صورت فوری و به نحو مقتضی گزارش شده و به اطلاع بیمار یا پزشک معالج رسانده شود.
  • اطلاعات مورد نیازی که ممکن است در تفسیر نتایج آزمایش موثر باشد،بصورت کاملا محرمانه دریافت

2-    اطلاعات باید به نحو مطلوب وبه میزان کافی در اختیار مراجعین قرار گیرد.

محتوای اطلاعات باید شامل موارد ذیل باشد:

·         مفاد منشور حقوق مراجعین به نحو مقتضی

·         شرایط ونحو آمادگی قبل از نمونه گیری ،عوارض ناشی از نمونه گیری، نحوه پیشگیری از عوارض و هزینه آزمایشها

·         نام،مسئولیت و رتبه حرفه ای افراد ارائه دهنده خدمات

·         ضوابط و هزینه های قابل پیش بینی و ضوابط بیمه ای

·         آگاهی از اقداماتی که ماهیت پژوهشی ویا آموزشی دارند.

3-   حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه مراجعین در دریافت خدمات آزمایشگاهی باید محترم شمرده شود.

محدوده انتخاب و تصمیم گیری درباره موارد ذیل می باشد:

·         انتخاب آزمایشگاه برای انجام آزمایشات مختلف،بطوریکه آزمایشگاه وظیفه اخلاقی خود می داند که از هرگونه فعالیت غیرحرفه ای و غیر اخلاقی جهت جلب مراجعین و بیماران به آزمایشگاه خودداری نماید.

·         تصمیم گیری در زمینه شرکت یا عدم شرکت در هر گونه پژوهش و آموزش،با اطمینان از اینکه وی تاثیری در تداوم و نحوه دریافت خدمات نخواهد داشت.

4-   خدمات آزمایشگاهی باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی مراجعین و رعایت اصل رازداری و امانتداری باشد.

·         رعایت اصل رازداری در مورد تمامی اطلاعات مربوط به مراجعین الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثنا کرده باشد(مانند گزارش بیماریهای واگیردار و ثبت موارد سرطانی)

·         در کلیه مراحل باید به حریم خصوصی مراجعین احترام گذاشته شود.ضروری است بدین منظور امکانات لازم جهت حفظ حریم خصوصی مراجعین ورعایت طرح انطباق فراهم گردد.

·         جواب آزمایشها فقط به خود فرد،افراد مجاز از طرف فرد و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی می شوند ارائه شود.

5-    دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات و پیشنهادات حق مراجعین است.

·         هر فرد حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است،بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.

·         افراد حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایت خود آگاه شوند.

·         خسارت ناشی از خطای ارائه دهندگان خدمات باید پس از رسیدگی و اثبات خطا،مطابق مقررات در کوتاه ترین زمان ممکن جبران شود.