منشور حقوقی مراجعین به آزمایشگاه پاتوبیولوژی سام
مفاد منشور:
1- دریافت خدمات آزمایشگاهی به نحو شایسته حق مراجعین ست.
خدمات آزمایشگاهی باید به گونه ای ارائه شود که :
2- اطلاعات باید به نحو مطلوب وبه میزان کافی در اختیار مراجعین قرار گیرد.
محتوای اطلاعات باید شامل موارد ذیل باشد:
· مفاد منشور حقوق مراجعین به نحو مقتضی
· شرایط ونحو آمادگی قبل از نمونه گیری ،عوارض ناشی از نمونه گیری، نحوه پیشگیری از عوارض و هزینه آزمایشها
· نام،مسئولیت و رتبه حرفه ای افراد ارائه دهنده خدمات
· ضوابط و هزینه های قابل پیش بینی و ضوابط بیمه ای
· آگاهی از اقداماتی که ماهیت پژوهشی ویا آموزشی دارند.
3- حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه مراجعین در دریافت خدمات آزمایشگاهی باید محترم شمرده شود.
محدوده انتخاب و تصمیم گیری درباره موارد ذیل می باشد:
· انتخاب آزمایشگاه برای انجام آزمایشات مختلف،بطوریکه آزمایشگاه وظیفه اخلاقی خود می داند که از هرگونه فعالیت غیرحرفه ای و غیر اخلاقی جهت جلب مراجعین و بیماران به آزمایشگاه خودداری نماید.
· تصمیم گیری در زمینه شرکت یا عدم شرکت در هر گونه پژوهش و آموزش،با اطمینان از اینکه وی تاثیری در تداوم و نحوه دریافت خدمات نخواهد داشت.
4- خدمات آزمایشگاهی باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی مراجعین و رعایت اصل رازداری و امانتداری باشد.
· رعایت اصل رازداری در مورد تمامی اطلاعات مربوط به مراجعین الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثنا کرده باشد(مانند گزارش بیماریهای واگیردار و ثبت موارد سرطانی)
· در کلیه مراحل باید به حریم خصوصی مراجعین احترام گذاشته شود.ضروری است بدین منظور امکانات لازم جهت حفظ حریم خصوصی مراجعین ورعایت طرح انطباق فراهم گردد.
· جواب آزمایشها فقط به خود فرد،افراد مجاز از طرف فرد و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی می شوند ارائه شود.
5- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات و پیشنهادات حق مراجعین است.
· هر فرد حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است،بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.
· افراد حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایت خود آگاه شوند.
· خسارت ناشی از خطای ارائه دهندگان خدمات باید پس از رسیدگی و اثبات خطا،مطابق مقررات در کوتاه ترین زمان ممکن جبران شود.