portfolio image

 روز ملی بهداشت محیط

روز ملی بهداشت محیط یک فرصت است که اهداف رشته بهداشت محیط و همچنین فعالیت‌هایی که فعالان رشته مهندسی بهداشت محیط انجام داده‌اند به اطلاع مسئولان و مردم رسانده شود.

حفظ تندرستی و رهایی از رنج و بیماری یکی از مهمترین مسائلی است که همواره در طول تاریخ، فکر بشر را بخود مشغول نموده است با پیشرفت علم و دانش و شناختن عوامل بیماریزا و تاثیر آن بر تندرستی، انسان آموخت که باید در محیط پاکیزه و سالم زندگی کند و از آنچه سلامتی او را به خطر می اندازد اجتناب نماید. فراهم نمودن شرایط زندگی سالم از طریق برخورداری از محیط سالم و ارائه عادلانه خدمات سلامت از رسالت‌های اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

عوامل محیطی در سطح دنیا مسئول درصد قابل توجهی از عوارض سوئی همچون انواع بیماری‌های عفونی ،بعضی از بیماری‌های غیر واگیر همچون سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی می‌باشد. بهداشت محیط با شناسایی و کنترل عواملی از محیط که بر سلامت تاثیرگذار است، مسئولیت خطیری را با توجه به گسترش روز افزون و تنوع آلاینده‌های محیطی در اجرای رسالت خود عهده دار است.

نظارت بر کیفیت آب آشامیدنی، بهسازی محیط، بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی، دفع صحیح پسماند، فضولات حیوانی و فاضلاب، مبارزه با ناقلین و کنترل سموم، بهداشت پرتوها ،کنترل آلودگی هوا ،بهداشت محیط بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی، بهداشت مدارس، اقدامات بهداشت محیط در شرایط اضطرار و بحران ‌ها، روز آمد نمودن و اجرای دقیق ضوابط و مقررات مربوط گوشه‌ای از فعالیت‌ های بهداشت محیط درجهت حفاظت و ارتقاء سلامت آحاد جامعه می‌باشد. در این راستا وزارت بهداشت 11 اسفند را روز ملی بهداشت محیط نامگذاری نموده است.