درمان زانو درد با ورزش

ویژه پزشکان
portfolio image

 استفاده از ورزش در درمان زانودرد

درد زانوها يکی از شايعترين دردها به ويژه در سنين بالا است . حدود 25درصد از افراد مسن تر از 55سال،از درد مزمن زانوها رنج می برند که بیشترین علت آن آرتروز است.درد زانو در برخی موارد می تواند ناتوان کننده باشد.هرچند درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد،اما راه های متعددی برای کاهش علائم و پیشگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد.رعایت دو نکته ساده در زندگی روزمره، در دراز مدت بر مصرف هر گونه قرص و دارویی ارجح می باشد. این دو نکته عبارتند از:

1- کاهش فشار بر روی مفاصل:در ابتدا بایستی وارد آمدن فشار بر روی مفاصل دردناک را کاهش دهید که با روشهای زیر امکان پذیر است:

·      وزن بدن خود را در حد مطلوب نگه دارید.رعایت رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن در درازمدت بسیار مفید است، گرچه برای بسیاری کار آسانی نیست.

·      فعالیتهای خود را در طول روز کاهش دهید.فعالیتهای فیزیکی مربوط به کارهای سخت را در طول روز به نحوی تقسیم کنید که فشار بر روی مفاصل به یکباره زیاد نشود.

·      کفشهایی با کفه ضخیم بپوشید تا در حین راه رفتن از وارد آمدن ضربه به مفاصل پا،زانو، لگن و کمر جلوگیری کند.در مورد خانمها بهتر است کف کفش صاف باشد.

·      از مفاصل خود مراقبت کنید. از فعالیتهای غیرضروری که فشار زیادی بر روی مفاصل شما وارد می کند خودداری نمایید.

2- فعالیت و ورزش: مفاصلتان را فعال نگه دارید.در این ارتباط دو نوع ورزش وجود دارد:

اول ورزشهای تقویتی که قدرت عضلات را بهبود می بخشند.این نوع ورزشها به پایداری و حمایت ازمفاصل مبتلا به آرتروز کمک کرده و درد را کاهش می دهند.این نوع ورزشها،خطر افتادن به زمین را کاهش می دهد.افتادن به زمین در افراد مسن یک مشکل شایع است.دوم ورزشهای هوازی که در واقع هر گونه ورزشی است که باعث افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس شما گردد.ورزشهای هوازی منظم باعث بهبود خواب شبانه شده و برای سلامتی عمومی شما نیز بسیار مفید است.

چرا ورزش مفید است؟

همواره شنیده اید که حرکت برای مفاصل مفید است، اما در عمل چیز دیگری را تجربه کرده باشید.مثلا حرکت باعث ایجاد درد و استراحت باعث تخفیف درد می شود.توجه داشته باشید که حرکات ورزشی بایستی بر اساس اصول صحیح انجام گیرد تا موثر باشد.به عنوان یک اصل،عدم تحرک برای مفاصل مضر بوده و باعث ضعف عضلانی،پوکی استخوان و خشکی مفاصل می شود.عضلات ضعیف باعث خستگی زودرس و اعمال نیروهای نامتعادل به زانو در حین حرکت شده و ممکن است باعث ایجاد درد زانو و صدمه به ساختمان آن شود.بنابراین حفظ عضلات قوی و خوش فرم برای حفظ سلامت مفاصل زانو حیاتی است.از طرفی باید دانست که چنانچه زانوها دچار بیماری آرتروز یا آرتریتهای دیگر باشند،انجام ورزشهای سنگین و حرفه ای مانند دویدن،کوهنوردی و امثال آن نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است آسیبهای بیشتری ایجاد کند.

در جریان التهاب مفاصل،علاوه بر خود مفاصل،استخوانها،غضروفها،عضلات و رباطها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.تغییرات عضلات را به راحتی می توان رفع نمود.فعالیت ورزشی منظم حالت عضلات را حفظ کرده، ناتوانی و درد را کاهش داده،عملکرد مفصل را تقویت می کند و ضمنا مفصل را در برابر صدمات بیشتر حمایت می کند.در عین حال ورزش فواید بسیار دیگری بر روی عملکرد قلب و عروق،شرایط روحی،اعتماد به نفس و واکنش اجتماعی فرد دارد.

منبع: انجمن روماتولوژی ایران