کرونا

ویژه پزشکان
portfolio image

 

کرونا چیست؟

کرونا به خانواده‌ای از ویروس‌ها گفته می‌شود که شامل چند عضو می‌باشند. خانواده کرونا یک خانواده جدید نیست و از گذشته اعضای این خانواده سبب بیماری‌های مختلف تنفسی شده‌اند از جمله سرما خوردگی ساده، بیماری تنفسی حاد شدید و بیماری تنفسی خاورمیانه‌ای که به ترتیب توسط ویروس کرونای سرماخوردگی، ویروس کرونای سارس (SARS_COV) و ویروس کرونای مرس (MERS_COV) ایجاد می‌شوند. بیماری کرونا که در حال حاضر شیوع یافته است یک عضو جدید از این خانواده است که قبلاً در انسان دیده نشده بود. این ویروس، کرونای جدید 2019 و یا nCOV-2019 نام گرفته است و سبب بیماری کووید 19 (COVID-19) می‌شود.

ویروس کرونای جدید NCOV-2019 از کجا آمده است؟

 این ویروس در اواخر سال 2019 در یکی از شهرهای چین برای اولین بار در انسان یافت شد و چون یک ویروس جدید و مربوط به سال 2019 بود ویروس کرونای سال 2019 نام گرفته شد. ظاهراً این ویروس از خفاش‌ها به یک جانور دیگر به نام مورچه‌خوار پولک‌دار (PANGOLIN) و از آن طریق به انسان منتقل شده است.

بیماری COVID-19 چگونه خود را نشان می‌دهد؟

اگرچه به دلیل جدید بودن این ویروس، اطلاعات دقیق و کامل در اختیار نیست، ولی تا به حال این بیماری خود را به‌صورت علائم تنفسی نشان داده است. سه علامت اصلی عبارت‌اند از سرفه خشک، تب و تنگی نفس. در 80 درصد موارد علائم خفیف هستند (سرفه یا تب) که تب می‌تواند بسیار خفیف یا شدید باشد. در 20 درصد موارد علائم شدید به‌صورت تنگی نفس شدید و یا بیماری تنفسی حاد شدید (ARDS) خود را نشان می‌دهد که می‌تواند در برخی موارد به مرگ منجر شود. بیماری کووید 19 به‌ندرت (5%) خود را به‌صورت علائم آبریزش بینی، عطسه و یا گلودرد نشان می‌دهد.

اینکه چه کسانی دچار فرم شدیدتر بیماری می‌شوند بستگی به چند عامل دارد که مهم‌ترین آن سیستم ایمنی فرد است. افرادی که یک بیماری زمینه‌ای دارند مانند ناراحتی قلبی، ناراحتی ریوی، فشار خون و یا دیابت بیشتر در معرض نوع شدید بیماری کووید 19 هستند.

کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

راه انتقال ویروس کرونای جدید از طریق قطره‌های تنفسی است (Respiratory Droplets) این قطره‌ها از طریق عطسه، سرفه و یا صحبت کردن در هوا بخش می‌شوند و چون وزن سنگینی دارند در هوا نمی‌توانند معلق بمانند بلکه بر روی اجسام و یا اشخاصی که در فاصله‌ی نزدیک یعنی در فاصله‌ی 1 یا 2 متری آنها باشند می‌نشینند و آنها را آلوده می‌کنند پس راه‌های انتقال به این صورت است:

1.      اگر در فاصله‌ی 1 یا 2 متری از شخص مبتلا ایستاده باشید و با او صحبت کنید و یا در صورت شما عطسه یا سرفه کند.

2.      تماس مستقیم اگر با شخصی که مبتلا است دست بدهید و بعد دست آلوده خود را به‌صورت بزنید. اگر دست به اجسام آلوده بزنید که قبلاً توسط ترشحات عطسه یا سرفه فرد بیمار آلوده شده باشند به هر دلیلی اگر دست شما آلوده شود از طریق اجسام آلوده یا از طریق شخص آلوده و بعد شما دست خود را به قسمت T-Zone صورت خود که شامل ناحیه چشم، دهان، بینی شود بزنید می‌توانید این ویروس را وارد بدن خود کنید.

سؤال: چه مدت این ویروس می‌تواند بر روی اجسام زنده بماند؟ جواب: در حال حاضر دقیقاً مشخص نیست ولی این زمان می‌تواند از چند ساعت تا چند روز باشد.

3.      آیا حیوانات می‌توانند ناقل بیماری باشند؟

تحقیقات در حال بررسی هستند و هنوز مشخص نشده است که آیا این ویروس می‌تواند از طریق تماس با حیوانات منتقل شود یا نه ولی با توجه به سیری که تاکنون ویروس داشته است و تاریخچه آن احتمال می‌رود که حیواناتی که خانگی نیستند ممکن است باعث انتقال ویروس شوند.

4.      آیا این ویروس از راه مدفوع منتقل می‌شود؟

 

در حال حاضر انتقال بیماری از طریق تماس با مدفوع گزارش نشده است ولی ویروس در داخل مدفوع یافت شده است.